Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie

Menu

Projekt Floating Garden 2050

Zieleń i woda zajmują ponad połowę powierzchni Szczecina! Niewiele jest w Europie takich miast.

Woda, zieleń i wolność – taki jest Szczecin. Nowoczesne miasto, które zaskakuje swoją różnorodnością i ciekawymi pomysłami na spędzanie wolnego czasu. Bałtyckie Centrum Jachtingu to jedno z tych miejsc w Europie, gdzie można żeglować po rzece, jeziorze i zalewie. Szczecin jest jednym z ważniejszych punktów na jachtingowej mapie Polski i Europy. Szczecin to największa i najnowocześniejsza marina na Bałtyku.

Konglomerat wysp, kanałów, plaż i zatok. Swoisty Floating Garden, miasto, które zmienia myślenie o tym, po co żyje człowiek.

wyspy_

Szczecin jest wizjonerskim miastem, które zdało sobie sprawę, że aby urzeczywistnić swój niewiarygodny potencjał i aby zaistnieć, musi zmienić całkowicie skalę planowania i działania, wymyślić i zbudować się od nowa. Obserwując Szczecin z lotu ptaka dostrzegliśmy potencjał miasta i jego możliwości. Szczecin położony jest na północny – zachód od Odry. Jesteśmy zalążkiem czegoś, co może być „Nową Zieloną Wenecją Północy”, gdyby zagospodarować liczne wyspy Śródodrza, kanały i wielkie rozlewiska na południu i wschodzie. Stąd wskazaliśmy na Śródodrze jako nowe serce Szczecina. Zielony, pływający ogród, Floating Garden. Nowoczesne miasto, które nie boi się odważnych rozwiązań architektonicznych. Szczecin to miasto stworzone, by w nim żyć. Posiada niewątpliwy potencjał łączenia w sobie dynamiki i kreatywności metropolii oraz przestrzeń i spokój miejsca przyjaznego ludziom i naturze. Organizacja przestrzeni miejskiej – duża liczba zieleni, parków, oddech, który daje miasto, jest w skali Polski nie do przecenienia. Zwłaszcza w połączeniu z poczuciem bezpieczeństwa, czystości i nowatorskich rozwiązań.

Po co Szczecinowi Długoterminowa Strategia zarządzania marką?

znak_podstawowy

Szczecin podjął bardzo dojrzałą decyzję profesjonalnego stworzenia marki miasta i długofalowej strategii zarządzania nią.

Marka Szczecina to nie tylko logo, lecz pewna obietnica i filozofia postępowania.

Miast na świecie jest mnóstwo i każde oferuje podobne funkcje. Miasta ze sobą konkurują, a wygrywają te, które potrafią zaprezentować swoja wyjątkowość. Wygrywają np. to, że mieszkańcy nie opuszczają miasta- wręcz przeciwnie chcą w nim żyć. Miasto, które wygrało konkurencje z innymi rozwija się. Dzięki marce pokazujemy innym swoją wyjątkowość, a to przekłada się na rozwój.

Faza analityczna – raport otwarcia

Barierą dla rozwoju Szczecina okazał się panujący zastój, potrzeba dużych inwestycji oraz brak widocznych efektów zmian. Miastu przeszkadzał także wizerunek portowy i przemysłowy. Jednocześnie jego główną wartością i potencjałem są ogromne zasoby zieleni i wody.

Okazało się, że komunikacja pozostałych miast ma charakter raczej taktyczny i nie wchodzi na poziom myślenia w kategoriach wizji rozwoju. Miasta skupiają się na tym, co mają dziś, ale nie mówią o tym, jakie będą w przyszłości.

Analiza wykazała, że Szczecin nie może oprzeć marki na niedawnej historii ani na teraźniejszości.
W efekcie postanowiono spojrzeć w przyszłość – wyobrazić sobie, jak miasto może wyglądać, jeśli wykorzysta swoje atuty geograficzne, lokalizacyjne i geopolityczne. Na tej wybiegającej w przyszłość myśli oparta została wizja miasta przyszłości i marka Szczecin – project Floating Garden 2050.

Oznacza to, że Szczecin może oferować mieszkańcom zalety metropolii, jednocześnie zachowując atmosferę spokoju. Miasto stawia na ekologię i jachting. Na zbudowanie miasta pływającego ogrodu ma czas do 2050 r. Data i określenie „project” podkreślają zadaniowe nastawienie miasta do własnego rozwoju. Jakby jego mieszkańcy i władze chcieli przygotować się do igrzysk olimpijskich czy mistrzostw Europy.

O symbolu wizji Szczecin Floating Garden 2050

Szczecin Floating Garden 2050 jest symbolem wizji miasta. Jest to komunikat, który Szczecin wysyła
w świat. Komunikat o tym, że Szczecin jest miastem:

  • otwartym
  • transgranicznym
  • innowacyjnym
  • wizjonerskim
  • wielokulturowym
  • wielojęzycznym

Szczecin ma cel: zbudować wyjątkowe miasto, pływający ogród do 2050 roku. To jest jednocześnie symbol wizji miasta, nazwa projektu, logo promocyjne, baza dla całego systemu identyfikacji wizualnej miasta, cztery w jednym. To wymyka się tradycyjnie rozumianej kategorii logo. Już na tym poziomie Szczecin chce komunikować swoją wyjątkowość.

 

O języku

Dla Szczecina język polski jest i pozostaje najważniejszym językiem. Symbol wizji Szczecina, ma opowiedzieć o aspiracjach i pomyśle na miasto nie tylko Polakom, ale też całemu światu. Dlatego ma taką formę. Nazwa Szczecina jest niewymawialna przez cudzoziemców. Inne miasta nie mają tego problemu. Ale czy to problem? Paradoksalnie jest to potencjał miasta, jego cecha, którą miasto chce wykorzystać promocyjnie. Znak projektu Szczecin Pływające Ogrody 2050 jest zainspirowany zapisem nazwy miasta w międzynarodowym alfabecie fonetycznym (IPA). Zwraca to uwagę na Szczecin, który jest otwarty, wielokulturowy i chce komunikować się z przedstawicielami wielu narodów. Ambicją Szczecina jest postrzeganie go jako transgranicznego miasta basenu morza bałtyckiego. Stąd decyzja o użyciu języka angielskiego i wykorzystaniu zapisu IPA jako elementu graficznego.

Informacje zaczerpnięto ze strony internetowej www.szczecin.eu.