Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie

Menu

Newsletter

Najnowsze wydarzenia bezpośrednio na e-mail?
Zapisz swój adres na listę naszego Newslettera.

zapisz adresusuń adres

Dziejba Leśna

Według utworów Bolesława Leśmiana
Reżyseria: Arkadiusz Buszko
Kostiumy: Krystyna Łukomska
Muzyka: Aleksander Brzeziński
O obsada: Katarzyna Sadowska, Jacek Piątkowski, Wojciech Brzeziński, Grzegorz Falkowski
Premiera: 31 marca 2000, Teatr Krypta

Spektakl oparty na wierszach oraz dramacie pod tym samym tytułem. Życie jak sen, zjawy naszych niepokojów, mroczność, brak ideału - to tylko niektóre słowa nasuwające się po jego obejrzeniu. Naszym zadaniem było precyzyjne stworzenie iluzji świata zmarłych i ludzkiego padołu. Wykorzystanie wszystkich elementów teatralnych - muzyka, śpiew, światło, dźwięki, plastyka ruchu, ekspresja i do tego precyzyjność w operowaniu poezją były naszym naczelnym zadaniem. Ocena należy do Ciebie. Pozdrawiam, Arkadiusz Buszko.

(...)W przedstawieniu widać dużą staranność w budowaniu niepokojącej, gęstej atmosfery. Znakomita jest leniwa, malaryczna muzyka Aleksandra Brzezińskiego, "przykurzone" ascetyczne stroje i scenografia (niczym sieć pajęczyny rozpięte wzdłuż i wszerz sceny nitki) Krystyny Łukomskiej, a także pogrążające Kryptę w półmroku zimne błękitne światło. Tę staranność widać też w dbałości o rytm wiersza, o ruch aktorów w małym wnętrzu i w wykorzystaniu wszystkich jego atutów przy komponowaniu kolejnych scen(...). (Gazeta na Pomorzu)

(...)W tym przedstawieniu jest to, co u Leśmiana takie cenne: bunt i zgoda na taki byt i niebyt, zmysłowa uroda nierealnych światów i dotykalny lęk przed ich bliskością, porażenie i pocieszenie wobec nieuchronnego. Buszko, który jak zwykle fascynuje rozwiązaniami choreograficznymi (znakomita scena budzenia Dziewczyny przez wysłanników - szeregiem półerotycznych, półmagicznych ruchów i gestów), tym razem wykazał się także dużym wyczuciem słowa. Budując spektakl z poezji Leśmiana łatwo popaść w manierę i katarynkowy rytm, jaki ma czasem fraza tych wierszy. (...) Pulsująca muzyka (w klimatach i rytmie podobna nieco do muzyki Koniecznego), w której przejmująco brzmią śpiewnie naszeptywane wiersze, piosenki i melorecytacje, przydaje urody i mocy temu niezwykłemu spektaklowi. (Kurier Szczeciński)