Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie

Menu

Newsletter

Najnowsze wydarzenia bezpośrednio na e-mail?
Zapisz swój adres na listę naszego Newslettera.

zapisz adresusuń adres

HISZPAŃSKIE RYTMY BAROKU

24.03.2013, niedziela, godz. 12.00
Sala Ks. Bogusława X

Niedzielny Koncert Południowy
wstęp wolny

Zespół „Jacaras"

Piotr Zaleski - timple
Julieta Gonzalez-Springer - wokal
Fabiana Raban - instrumenty perkusyjne
Łukasz Figiel - gitara basowa
Mateusz Ławniczak - gitara
Łukasz Oleszek - gitara

W programie koncertu hiszpańska muzyka taneczna XVII i XVIII wieku

JACARAS

jacaras_3

"Jacara - grupa zuchwałych młodzieńców, która śpiewając i hałasując, przemierza nocne ulice miasta."

~ Diccionario de autoridades

 

Zespół Jacaras powstał w 2009 roku. Tworzą go studenci i absolwenci Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Od września 2012 roku zespół podjął współpracę ze śpiewaczką pochodzącą z Meksyku, Julietą Gonzalez-Springer, specjalizującą się w wykonawstwie barokowym. Kierownikiem zespołu jest prof. Piotr Zaleski, prowadzący w uczelni klasę gitary. Zespół wykonuje wokalno-instrumentalne formy okresu baroku oraz tańce Hiszpanii, znajdujące się w XVII i XVIII-wiecznych tabulaturach gitarzystów hiszpańskich, opracowane na współczesne instrumentarium. Niektóre z tych tańców odegrały znaczącą rolę w historii muzyki i są znanymi do dzisiaj formami, jak tarantela, fandango czy wariacyjnie opracowywana przez stulecia folia. Inne przetrwały w społecznościach lokalnych (canario), wiele zaś popadło w zupełne zapomnienie (mariona, cumbee). Wspólną cechą wszystkich tańców jest ciekawa, różnorodna rytmika, która później legła u podstaw tworzącego się w XIX w. w Hiszpanii stylu, znanego dziś powszechnie jako flamenco. Rytm podkreślany był nie tylko użyciem kastanietów, tamburyna, ale specyficznymi uderzeniami w struny gitary (rasgueado), a nawet w pudło rezonansowe. Tańce improwizowano, dokonując szeregu przekształceń wariacji, jak było to w zwyczaju gitarzystów. Pierwsze znane dziś z publikacji wariacje muzyczne to gitarowe Diferencias Luysa de Narvaeza z 1538 roku. W tańcach mieszają się wpływy kultury hiszpańskiej, indiańskiej, a nawet afrykańskiej.

 

Powrót do XVI Wiosennych Koncertów Gitarowych ...