Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie

Menu

Uroda portretu. Polska od Kobera do Witkacego

20100322_urodaportretuW dziedzictwie artystycznym dawnej Polski portret odgrywał szczególnie ważną rolę. Liczni cudzoziemcy podkreślali wielkie zamiłowanie Polaków do portretowania się. Z tego głównie powodu budził zainteresowanie - jako ważny, wielowątkowy i niezwykle sugestywny dokument epoki. Mało zważano na jego urodę. Co więcej - nierzadko uważano, że walory estetyczne w portrecie staropolskim były świadomie lub podświadomie pomijane, bowiem jego cele wyrażały się w przypisywanych mu funkcjach społecznych. Portret wskazywał i określał status przedstawionej osoby i jej miejsce w strukturze społecznej. Zestawione w galeriach portrety dawały poczucie więzi historycznej - z przodkami, poprzednikami na urzędzie, przedstawicielami tych samych korporacji. Z tych powodów portret był i nadal jest niezwykle cennym źródłem ikonograficznym. Ale niemal od początków jego rozwoju interesowano się nim także ze względu na jego urodę - kunszt artystyczny malarskiej iluzji: gromadzono w kolekcjach nie tylko z racji tego, kogo portret przedstawia, ale także - kto i jak go namalował. Wystawa Uroda portretu prezentuje historię portretu w Polsce od końca XVI wieku po dwudziestolecie międzywojenne w perspektywie dzieł najbardziej dojrzałych artystycznie. Na ekspozycji znalazły się portrety królów, magnatów, arystokratów i przedstawicieli bohemy artystycznej sprzed wojny, namalowanych przez artystów wyłącznie pierwszoplanowych, których nazwiska i dokonania wyznaczają rytm przemian w historii malarstwa polskiego, a w znacznej mierze także europejskiego. Prezentowane więc są dzieła Marcina Kobera, Bartłomieja Strobla, Daniela Schulza, Marcelego Bacciarelliego, Józefa Pankiewicza, Olgi Boznańskiej, Jacka Malczewskiego, Stanisława Ignacego Witkiewicza, ale też Hyacinthe'a Rigauda, Elizabeth Vigeé-Lebrun, Pompeo Battoniego, François Gérarda, czy Ary Scheffera. Obrazów użyczyło blisko trzydzieści muzeów i innych instytucji z Polski i zagranicy. Wystawa pozyskana z Zamku Królewskiego w Warszawie.

Wystawa czynna od wtorku do niedzieli w okresie do 23-05-2010 w Galerii Północnej.

kurator: dr Przemysław Mrozowski
współpraca: Jolanata Rybkiewicz, Renata Zdero

Galeia zdjęć z wystawy: