03-05-2024, 04-05-2024

XXVI Wiosenne Koncerty Gitarowe

XXVI WIOSENNE KONCERTY GITAROWE

3 i 4 maja (piątek i sobota), godz. 18:00
Sala Anny Jagiellonki
Bilety: 60 zł

3 maja (piątek), godz. 18:00
MARCIN DYLLA – gitara klasyczna

PROGRAM KONCERTU:

Lennox Berkeley (1903 – 1989) – Sonatina op. 51
Allegretto
Lento
Rondo, Allegro non troppo

Silvius Leopold Weiss (1686 – 1750) – Sonata no. 34, d minor
Prelude
Allemande
Courante
Sarabande
Bouree
Gigue

Wenzel Thomas Matiegka (1773 – 1830) – Sonata op. 23
Presto Fugato
Menuetto
Rondo

Astor Piazzolla (1921 – 1992) – Cinco Piezas
Campero
Romantico
Acentuado
Triston
Compadre

Marcin Dylla zaliczany jest przez wielu krytyków muzycznych i melomanów do grona najwybitniejszych gitarzystów klasycznych. Swoją pozycję zawdzięcza m.in. niespotykanej liczbie nagród na konkursach muzycznych. W latach 1996-2007 dziewiętnastokrotnie zdobył pierwsze miejsce na najbardziej prestiżowych, międzynarodowych konkursach gitarowych, odbywających się w Europie i USA. W 2002 roku na 7. Międzynarodowym Konwencie Gitarowym w Alessandrii otrzymał nagrodę krytyków muzycznych – Złotą Gitarę – dla najlepiej zapowiadającego się młodego gitarzysty.
Jego płyta CD nagrana dla wytworni Naxos, znalazła się w dziesiątce najlepiej sprzedających się albumów tej firmy w roku 2008, natomiast płyta DVD „Wawel o zmierzchu” została nominowana do Nagrody Muzycznej „Fryderyk” w 2010 roku.

Renomę Marcina Dylli w artystycznym życiu Europy ugruntowuje udział w wielu festiwalach muzycznych, prowadzenie lekcji mistrzowskich, współpraca z wybitnymi muzykami i orkiestrami oraz liczne recitale w prestiżowych salach koncertowych, takich jak: Konzerthaus – Wiedeń, Musikverein – Wiedeń, Auditorio Nacional – Madryt, Concertgebouw – Amsterdam, Filharmonia – St. Petersburg, Tchaikovsky Concert Hall – Moskwa, National Concert Hall – Taipei, Kleinhans Music Hall – Buffalo N.Y, Carnegie Hall – Nowy Jork.

Zdobycie pierwszej nagrody na konkursie gitarowym GFA w Los Angeles, uważanym za najbardziej prestiżowy na świecie, zaowocowało trasą koncertową w ponad 60 miastach USA, Kanady i Meksyku. Po jego recitalu w Waszyngtonie, The Washington Post napisał: „Jeśli ktokolwiek miałby wątpliwości, że Marcin Dylla należy do najbardziej utalentowanych gitarzystów naszej planety, to tego wieczoru zostały one rozwiane całkowicie”.

Marcin Dylla urodził się 6 czerwca 1976 r. w Chorzowie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w wieku 8 lat w Państwowej Szkole Muzycznej w Rudzie Śląskiej. W latach 1995-2000 studiował na Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie gitary ad. Wandy Palacz.

Edukację muzyczną kontynuował na zagranicznych uczelniach: na Akademii Muzycznej w Bazylei pod kierunkiem Prof. Oscara Ghiglii, na Akademii Muzycznej we Freiburgu pod kierunkiem Prof. Sonji Prunnbauer oraz w Konserwatorium Muzycznym w Maastricht pod kierunkiem Prof. Carlo Marchione.

W 2016 roku pełnił zaszczytną funkcję profesora gościnnego na Uniwersytecie w San Francisco. Obecnie wykłada na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz na Uniwersytecie w Münster.

 

4 maja (sobota), godz. 18:00
KWINTET W SKŁADZIE:
Klaudiusz Baran – bandoneon
Paweł Wajrak – skrzypce
Michał Nagy – gitara
Jacek Bylica – fortepian
Duszan Korczakowski – kontrabas

Zespół tworzą muzycy od lat zajmujący się twórczością Astora Piazzolli i stylem Tango Nuevo, nagradzani m.in. Nagrodami Muzycznymi „Fryderyk” za fonogramy z tym repertuarem.

PROGRAM KONCERTU:

Astor Piazzolla
La Muerte del Angel
Milonga del Angel
Michelangelo 1970
Escualo
Invierno Porteno
Adios Nonino
Concierto para Quinteto
Soledad
Café 1930

Thomas Gubitsch
Villa Luro

Coco Nelegatti
Manana vemos
Anoche te vi
Hoy en dia

Klaudiusz Baran
Artysta wszechstronny, obdarzony wyjątkową wrażliwością muzyczną. Jego dokonania artystyczne zmieniły w Polsce postrzeganie akordeonu, wynosząc go do pozycji pełnoprawnego instrumentu kształtującego realny świat muzyczny. W swoich interpretacjach potrafi splatać pokorę wobec dzieła muzycznego, z bogactwem inwencji, osobistym pojmowaniem czasu w muzyce, wyjątkową sceniczną charyzmą, naturalnością ekspresji. Wartość jego muzycznych kreacji była wielokrotnie doceniana w entuzjastycznych recenzjach, nagrodach na konkursach instrumentalnych, nominacjach i nagrodach artystycznych. W roku 2003 jako pierwszy akordeonista otrzymał FRYDERYKA w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna, za album „Astor Piazzolla – Tango” nagrany dla wytwórni Sony Classical, a w 2020 roku kolejne dwie statuetki w kategoriach: Album Roku Muzyka Symfoniczna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej, za album „100 na 100. Muzyczne Dekady Wolności”.

Ze swobodą porusza się w różnorodnym repertuarze wielu epok, największe jednak uznanie wzbudzają jego interpretacje muzyki najnowszej, w tym prawie 50 prawykonań dzieł solowych, kameralnych i z towarzyszeniem orkiestr, z których większość była mu dedykowana albo powstała z jego inspiracji. Jego wielką namiętnością jest argentyńskie tango, w szczególności związane z Astorem Piazzollą tango nuevo, wirtuozowsko wykonywane na bandoneonie, który jako pierwszy polski instrumentalista wprowadził na sale koncertowe, a odzwierciedlające jego temperament, młodzieńczą energię, a zarazem muzyczną dojrzałość i potrzebę twórczego formowania scenicznej prezentacji. Współtworzył i był liderem najsłynniejszych formacji tangowych, takich jak Tangata Quintet czy Machina del Tango, kreujących polską kulturę tanga.

Jako pierwszy akordeonista wystąpił jako solista z Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz z większością najważniejszych polskich orkiestr. Wśród jego licznych partnerów w rozmaitych projektach muzyki kameralnej, znajdziemy takich mistrzów jak: Ivan Monighetti, Roby Lakatos, Julius Berger, Konstanty Andrzej Kulka i wielu innych. Jako muzyczny kameleon, odnajduje i czerpie inspirację z innych muzycznych światów, nagrywa muzykę filmową i rozrywkową oraz towarzyszy piosence aktorskiej.

W sobie tylko wiadomy sposób, potrafi połączyć aktywność artystyczną z działalnością pedagogiczną i organizacyjną. Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, ponad 200-letniej, najbardziej rozpoznawalnej polskiej uczelni. W roku 2016 został wybrany jej Rektorem, a w czerwcu 2020 ponownie na kadencję 2020-2024.

 

Paweł Wajrak
Koncertmistrz Orkiestry Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie oraz koncertmistrz i kierownik artystyczny Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej. Współtworzy kwintet smyczkowy Piazzoforte Ensamble oraz zespół New Tango Bridge.

Laureat nagrody Fryderyk w 2006 roku za płytę Astor Piazzolla, zrealizowaną wraz z Kevinem Kennerem i Piazzoforte Enasamble. Artysta zarejestrował wybrane koncerty A. Vivaldiego z cyklu La Stravaganza na płycie Bach & Vivaldi, wydanej z okazji 20-lecia Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej (Castello 2011). W 2015 roku dokonał dla wytwórni Acte Prealable w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego pierwszego w historii nagrania Koncertu skrzypcowego A-dur op.8 A.F. Duranowskiego, wykonując go w tym samym roku z orkiestrą Filharmonii Lubelskiej podczas Międzynarodowego Festiwalu Braci Wieniawskich w Lublinie.

Koncertuje jako solista i kameralista, współpracował z Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie, występuje na festiwalach w kraju i za granicą, pozostając w stałej współpracy m.in. z Kevinem Kennerem, Waldemarem Malickim, Michałem Nagy, Piotrem Wajrakiem. Szczególne zamiłowanie do tango nuevo zaowocowało wieloletnią współpracą Pawła Wajraka z prekursorem tego stylu w Polsce – Grzegorzem Frankowskim oraz Waldemarem Malickim, z którymi współtworzy Tango Bridge założone na wzór Quinteto Tango Nuevo Astora Piazzolli.

Urodził się w Lublinie. Ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Romana Reinera. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich i kameralnych pod kierunkiem m.in. Mariny Jaszwili i Wiesława Kwaśnego. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 1997-2001 był koncertmistrzem orkiestry Sinfonia Amabile. Współpracował z zespołami Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia, pozostaje w stałej współpracy z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.

 

Michał Nagy
Występował na licznych festiwalach muzycznych (m.in. Warszawska Jesień, Carintischer Sommer, Menuhin Festival Gstaad, Allegro Vivo, Styriarte, Kwartesencja, Śląska Jesień Gitarowa, Nuevo Mundo, Festiwal Muzyki Astora Piazzolli w Krakowie, Gitarre Wien, Wrocławski Festiwal Gitarowy, Muzyka na Szczytach, Emanacje).

Jako solista współpracował z orkiestrami: Filharmonii Narodowej, Filharmonii Krakowskiej, Leopoldinum, Sinfonietta Cracovia, Wrocławską Orkiestra Kameralną Vratislavia, Concerto Avenna, Capella Bydgostiensis, Camerata Nova, Fresco Sonare i Chopin Academia Orchestra. Występował również ze Stowarzyszeniem Kameralistów Filharmonii Narodowej, kwartetem smyczkowym Royal String Quartet i zespołem Wiener Instrumentalsolisten, a także jako członek zespołów New Tango Bridge i New Art Ensemble. Jest również współtwórcą i członkiem międzynarodowego kwartetu gitarowego Guitar 4mation, specjalizującego się w wykonaniach muzyki XX i XXI wieku, w tym między innymi repertuaru z pogranicza muzyki współczesnej i jazzu. Jest członkiem zespołu Hirundo Maris, założonego przez Ariannę Savall i Pettera Udlanda Johansena (nagrania płytowe: CD „Il Viaggio d’Amore”, 2015, The Wind Rose, 2017, Poésie et musique, 2021).

Michał Nagy koncertował również w duecie z gitarzystą Marcinem Siatkowskim, skrzypkiem Pawłem Wajrakiem, bandoneonistą Klaudiuszem Baranem i oboistą Arkadiuszem Krupą, z którym zarejestrował sonaty Domenica Scarlattiego w autorskim opracowaniu na obój i gitarę (wydawnictwo Agencji Artystycznej GAP, 2015). Występował także z Lilianną Stawarz, Januszem Wawrowskim, Robertem Kabarą, Waldemarem Malickim.

W roku 2020 Michał Nagy wydał solową płytę p.t. Fughetta, zawierającą dedykowaną mu tytułową kompozycję Pawła Szymańskiego oraz utwory B.Brittena, S.Gubajduliny i A.Tansmana. Płyta została nominowana do nagrody Fryderyk 2021.

M. Nagy dokonał prawykonań utworów, m.in. Sergia Assada, Pawła Szymańskiego, Guntera Schneidera, Bartłomieja Budzyńskiego i Stefana Soewandiego.

M. Nagy dokonał również nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, Bayerischer Rundfunk, Radia Szwajcarii Romańskiej i stacji ZDF. Jest także autorem wielu aranżacji na gitarę solo i z zespołami kameralnymi. Współpracował z Polskim Wydawnictwem Muzycznym i wydawnictwem Euterpe.

Nagrywał m.in. dla firm: Sony Music (nagroda Fryderyk 2002 za płytę ,, Piazzolla Tango” w kategorii Album Roku – Muzyka Kameralna, wspólnie z K. Baranem), Dux (nominacja do Fryderyka 2000 za płytę pt. Micropiezas w duecie z M.Siatkowskim), Polskie Nagrania Edition, Outhere i Gramola Vienna ( pulse.sound.joy.heart. , Sonada de Alma, Trans4mation – Guitar 4mation). Najnowsze nagranie, Centenario (2021), jest hołdem złożonym Astorowi Piazzolli w setną rocznicę jego urodzin i zawiera m.in. Koncert podwójny na bandoneon i gitarę Hommage à Liège. Płyta została nominowana do nagrody Fryderyk 2022.

Urodził się w Warszawie. Studiował w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie i Konserwatorium Wiedeńskim. Jego nauczycielami byli Janusz Raczyński, Marcin Zalewski, Ryszard Bałauszko i Heinz Wallisch. Jest laureatem międzynarodowych konkursów gitarowych w Fiuggi, Gdańsku, Krakowie i Tychach. Dwukrotnie był stypendystą Fundacji Kultury. Jest laureatem nagrody Województwa Małopolskiego ,,Ars Quaerendi” i odznaki Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ,,Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Profesor sztuki muzycznej, wykładowca Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, od 2021 roku kierownik Katedry Gitary i Harfy AMKP. Od 2008 roku jest kierownikiem artystycznym Międzynarodowych Warsztatów Gitarowych i Festiwalu Terra Artis w Lanckoronie.

Michał Nagy gra na gitarach Mario Rosazza Ferraris i Petr Matoušek, używa strun D’Addario.

 

Jacek Bylica
Pianista, pedagog. Urodził się 03.05.1959 w Bielsku – Białej. Studia muzyczne w zakresie pianistyki ukończył w 1984 roku pracując pod kierunkiem prof. L. Stefańskiego oraz J. Łukowicza. Swoje umiejętności rozwijał uczestnicząc w kursach pianistycznych prowadzonych przez W. Mierżanowa, I. Klansky’ego, W. Shatski’ego.

Jest laureatem I nagrody VIII Międzyuczelnianego Konkursu Muzyki Kameralnej z roku 1983 w kategorii duetów kameralnych.

W dorobku artystycznym zawarte jest wykonawstwo muzyki solowej, teatralnej oraz współpraca z wieloma artystami, zarówno z kręgu muzyki klasycznej jak i popularnej. Jako solista lub kameralista występował w wielu krajach Europy, jak również w USA, Kanadzie, Izraelu, w Rosji. Przez kilka lat związany był z Teatrem Ewy Demarczyk. Jako członek zespołu instrumentalnego brał udział z tą artystką w wielu koncertach.

Współpracował z wieloma instytucjami życia muzycznego, Filharmonią w Krakowie, teatrami – szczególnie z teatrem im. J. Słowackiego, w którym brał udział w większości spektakli muzycznych (w okresie dyrekcji K. Orzechowskiego), oraz szkołami muzycznymi wszystkich stopni, gdzie udzielał się jako pedagog. Często występuje z artystami specjalizującymi się w wykonywaniu tanga klasycznego i tanga–nuevo. W Akademii Muzycznej w Krakowie zatrudniony jest na stanowisku adiunkta. W 2015 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych.

 

Duszan Korczakowski
Absolwent Akademii Muzycznej (obecnie im. K. Pendereckiego) w Krakowie w klasie kontrabasu Jerzego Tokarczyka. Laureat licznych wyróżnień w ogólnopolskich konkurach kontrabasowych. Uczestnik wielu kursów dla solistów i mistrzowskich kursów orkiestrowych, powiązanych z tournée po Polsce, Anglii, Niemczech, Holandii, Austrii, Chinach, Ameryce Północnej i Południowej.

W sezonie 2007–2008 pełnił funkcje koncertmistrza sekcji kontrabasów w Teatro Municipal w Santiago de Chile. Obecnie współpracuje z wieloma orkiestrami i zespołami, takimi jak Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Capella Cracoviensis oraz zespoły kameralne Filharmonii Krakowskiej i Akademii Muzycznej. Przez ostatnie 10 lat występował z takimi artystami, jak Ivo Pogorelich, Placido Domingo, Gheorghe Zamfir, Steven Isserlis, Krzysztof Penderecki. Brał udział w koncertach w ramach Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Festiwalu Muzyki Filmowej, UnSound Festival.

Na stałe współpracuje z Nigelem Kennedym, będąc członkiem Orchestra of Life, z którym to zespołem dokonał nagrania Czterech pór roku A. Vivaldiego. W sezonie 2015–2016 był członkiem gruzińskiej orkiestry barokowej Georgian Sinfonietta, wraz z którą koncertował z takimi gwiazdami muzyki dawnej, jak Jordi Savall i Sergio Azzolini. Jako solista nagrał sonaty kontrabasowe Franka Proto i Paula Hindemitha dla Polskiego Radia. Koncertował również w Chile, wykonując premierowe utwory studentów krakowskiej Akademii Muzycznej.

Miejsce

Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie

Bilety

Dorośli
miejsca standardowe 60 zł
Kup online