12-03-2021 do 14-03-2021

Mateusz Ławniczak – Pieśni Szekspirowskie. XXIII Wiosenne Koncerty Gitarowe

XXIII Wiosenne Koncerty Gitarowe – Mateusz Ławniczak (lutnia, śpiew)
12-14 marca – online
od godz. 8:00 w piątek do godz. 22:00 w niedzielę

W tym roku ze względu na pandemię, Wiosennych Koncertów Gitarowych będzie można słuchać tylko online (bezpłatnie) w na: Facebooku Zamkukanale YouTube  i stronie www.zamek.szczecin.pl. Dany koncert będzie dostępny przez trzy dni (piątek, sobota, niedziela). Nagrania odbyły się w Galerii Gotyckiej Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie.

Program koncertu

Pieśni szekspirowskie:

  • “If My Complaints” / ”Piper’s Galliard”: John Dowland
  • “Can he excuse my wrongs”: John Dowland
  • “Pastime with good company”: King Henry VIII
  • “Full fathom five”: Robert Johnson
  • “Fine Knacks for Ladies”: John Dowland
  • “Where the bee sucks”: Robert Johnson
  • “Now O now I needs must part” / ”The Frog Galliard”: John Dowland
  • “Weep You no more”: John Dowland
  • “Come again”: John Dowland
  • “It was a lover and his lass”: Thomas Morley
  • “Greensleeves” / ”A carrol for New yeare’s day”: anonim

Przełom XVI i XVII wieku w Anglii to moment, w którym wielu kompozytorów rezygnuje z komponowania pieśni wielogłosowych na rzecz pieśni solowej z akompaniamentem. Powstaje gatunek tak zwanych ayres czyli krótkich pieśni solowych z towarzyszeniem lutni. Bardzo duża część tych utworów znalazła zastosowanie w sztukach teatralnych tamtych czasów, w tym również w sztukach Williama Szekspira. Program “Pieśni Szekspirowskie składa się w całości z utworów, które były integralną częścią dzieł wielkiego dramaturga lub z dużym prawdopodobieństwem mogły stanowić wypełnienie przerw między aktami.

Mateusz Ławniczak jako jeden z nielicznych prezentuje pieśni okresu renesansu będąc jednocześnie wokalistą i akompaniatorem. Ten rzadki sposób wykonania stanowi próbę wskrzeszenia dawnej tradycji, której prawdopodobnie najsłynniejszym reprezentantem był Francesco Petrarca. Sławny „cantore al liuto” miał zwyczaj wykonywania w ten sposób własnej poezji. Bez wątpienia późniejszy John Dowland, angielski kompozytor, lutnista i wprawny wokalista, również wykonywał swoje pieśni samodzielnie. Mateusz Ławniczak jest muzykiem otwartym, starającym się dochować wierności tradycji muzycznej, przy jednoczesnym kształtowaniu indywidualnej interpretacji. Sposób jego śpiewu jest świadomym wyborem, do pewnego stopnia zbieżnym z poglądem Johna Pottera, autora książki „Tenor: History of a Voice”, który twierdzi, że przedromantyczny sposób śpiewu bardziej stawiał na wyrazistość tekstu i na indywidualność brzmienia niż na idealne odtworzenie typu głosu. Interpretacje jego są z jednej strony efektem wiedzy historycznej i gruntownego zrozumienia tekstu, a z drugiej – indywidualnym podejściem do utworu i unikaniem stosowania utartych schematów. Cechą charakterystyczną muzyka jest także naturalna łatwość gry, niekiedy w bardzo trudnych technicznie akompaniamentach, a także talent do ekspresji. Twórczym poszukiwaniom artysty towarzyszy profesjonalne wykształcenie w grze na instrumencie oraz głębokie zainteresowanie kulturą renesansowej Anglii, rozwijane podczas studiów na Wydziale Filologii Angielskiej we Wrocławiu. Wszystko to doprowadziło do oryginalnego projektu, który spotkał się z uznaniem i zainteresowaniem w kraju i zagranicą. Mateusz Ławniczak ma na koncie występy w Radiu Wrocław, Telewizji Wrocław i na antenie Polskiego Radia 2. Grał m.in.: w ramach festiwalu Maj z Muzyką Dawną (Wrocław), podczas cyklu Zamkowe Kameralia (Malbork), na międzynarodowym festiwalu w Tytuvenai (Litwa), dwukrotnie w Muzeum M.K. Ciurlionisa (Litwa), w ramach Viljandi Early Music Festival (Estonia) oraz podczas Polsko-Niemieckich Dni Gitarowych (Frankfurt). W 2017 r. został laureatem Gdańskiego Festiwalu Szekspirowskiego za „szlachetne przybliżenie muzyki czasów elżbietańskich”. Ostatnim jego sukcesem jest występ w ramach Polskiej Akademii Gitary – festiwalu organizowanego przez światowej sławy gitarzystę Łukasza Kuropaczewskiego – był to koncert w ramach Postojna International Guitar Festival 2019 (Słowenia). Kilka razy wystąpił z serią koncertów na Fuertawenturze (Wyspy Kanaryjskie) w ramach festiwalu organizowanego przez fundację Blasa Sanchesa. Mateusz Ławniczak jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie gitary prof. Piotra Zaleskiego oraz Waldemara Gromolaka. Jest także wieloletnim członkiem zespołu Jacaras, z którym w ubiegłym roku nagrał drugą płytę.

Miejsce

Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie

Bilety