XXIII Wiosenne Koncerty Gitarowe
Pajestka Kostecki Duo (duet gitarowy)
5-7 marca online
W tym roku ze względu na pandemię, Wiosennych Koncertów Gitarowych będzie można słuchać tylko online (bezpłatnie) w każdy weekend marca na: Facebooku Zamku, kanale YouTube i stronie www.zamek.szczecin.pl. Dany koncert będzie dostępny przez trzy dni (piątek, sobota, niedziela). Nagrania odbyły się w Galerii Gotyckiej Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie.
Program koncertu:
- S. Bach: “Concerto for two violins BWV 1043, cz II Largo ma non tanto’’
- Boris Gaquere; “Xeque-mate’’
- Sergio Assad: “Jobiniana No. 1’’
- Radames Gnattali” Suita Retratos cz 1. Pixinguinha
- Peter Madlem: “Monte Carlo’’
- Pierre Petit: “Toccata’’
W skład zespołu wchodzą utalentowani muzycy, kameraliści, którzy od wielu lat prowadzą bogatą działalność artystyczną oraz pedagogiczną. Dawid Pajestka jest absolwentem prof. Piotra Zaleskiego w klasie gitary Akademii Muzycznej w Poznaniu, obecnie wykładowca Akademii Sztuki w Szczecinie oraz nauczyciel szczecińskich szkół muzycznych I i II stopnia. Maciej Kostecki ukończył klasę gitary u dr hab. Prof AS Korneli Arwicz – Sienickiej na Akademii Sztuki w Szczecinie. Swoją wiedzę oraz doświadczenie przekazuje uczniom w szkołach muzycznych, pracuje również jako muzyk sesyjny.
Jak mówią sami artyści, ich ambicją jest stworzenie przestrzeni, w której odbiorca poczuje się dobrze, znajdzie chwile wytchnienia i refleksji, oderwie się od codzienności.
Podróż, do której słuchacz zostaje zaproszony przez duet Pajestka-Kostecki, zawiera muzyczne galaktyki zamknięte w parominutowych formach. W swoim gitarowym brzmieniu, niezwykle ciepłym, a zarazem wyrazistym i orzeźwiającym, przemierzają, w duchu twórczych poszukiwań, znane, a jednak nowe szlaki. Bez względu na to, czy grają wirtuozowski Xeque-Mate Boris’a Gaquere, Allegro z koncertu Bacha, czy utwory Assad’ów, otrzymujemy oryginalne wykonania w zupełnie nowych jakościach. Pełno jest tu różnorodnych form i dźwięków, składających się w spójną całość.
Pod koniec 2020 roku artyści wydali swój debiutancki album “Aphelion”. Tytułowy punkt, w jakim każdego roku znajduje się Ziemia krążąc po orbicie, jest swoistą metaforą krążka, po wysłuchaniu którego odbiorca, niczym wspomniana planeta, jest tylko pozornie w tym samym miejscu. Album jest nastrojowy, wprawiający w zadumę, ale nie pozbawiony swobody. Z wypowiedzi muzyków wiadomo, że taki właśnie był klimat powstawania krążka, któremu jakoby na przekór trudnym covidowym czasom, towarzyszyła atmosfera ekscytującej wyprawy. Znajduje to swoje odzwierciedlenie zarówno w doborze utworów, jak i lekkości gry.
Wspólna, muzyczna droga duetu Pajestka-Kostecki sięga znacznie wcześniej niż samo powstanie płyty, a to co połączyło artystów, to muzyczne eksploracje obfitujące w bardzo nieoczywiste odkrycia. Inspirowani zarówno nowymi, jak i od lat znanymi utworami, nadają im nowe interpretacje. Ich technika i pomysłowość może imponować. Poszukując doskonałej barwy, nie ograniczają się do dialogu dwóch gitar, a do swojej muzycznej przestrzeni zapraszają wciąż nowe brzmienia. Świetnym przykładem może być tutaj utwór Piotra Klimka “Afonia/Afazja/Poriomania” napisany specjalnie dla duetu, gdzie oprócz dwóch gitar można usłyszeć również instrumenty perkusyjne oraz radio tranzystorowe. Prawykonanie utworu miało miejsce na największym festiwalu gitarowym w Polsce – Polskiej Akademii Gitary, gdzie zespół występował niejednokrotnie.
Miejsce
Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie