Informujemy, że w trosce o Państwa bezpieczeństwo, zgodnie z wytycznymi Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego zostają zawieszone wszystkie wydarzenia odbywające się w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie do odwołania. Zamek jest nieczynny dla odwiedzających. Więcej informacji
Pieśni szekspirowskie
28 marca (sobota), godz. 18:00
Koncert odbędzie się w ramach XXIII Wiosennych Koncertów Gitarowych
Galeria Gotycka (wejście J), bilety: 50 zł (normalne), 30 zł (ulgowe)
Wykonawca:
Mateusz Ławniczak (lutnia, śpiew)
PROGRAM
- „Weepe You No More” – John Dowland
- „The willow song” – Robert Johnson
- „Pastime with good company” – Henry Tudor
- „Come again sweet love doth now invite” – John Dowland
- „Can he excuse my wrongs” – John Dowland
- „Now O now I needs must part” – John Dowland
- „Where the bee sucks” – Robert Johnson
- „Full fathom five” – Robert Johnson
- „Oh mistress mine” – William Byrd
- „If My Complaints” – John Dowland
- „It was a lover and his lass” – Thomas Morley
Mateusz Ławniczak jako jeden z nielicznych prezentuje pieśni okresu renesansu będąc jednocześnie wokalistą i akompaniatorem. Ten rzadki sposób wykonania stanowi próbę wskrzeszenia dawnej tradycji, której prawdopodobnie najsłynniejszym reprezentantem był Francesco Petrarca. Sławny „cantore al liuto” miał zwyczaj wykonywania w ten sposób własnej poezji. Bez wątpienia późniejszy John Dowland, angielski kompozytor, lutnista i wprawny wokalista, również wykonywał swoje pieśni samodzielnie. Mateusz Ławniczak jest muzykiem otwartym, starającym się dochować wierności tradycji muzycznej, przy jednoczesnym kształtowaniu indywidualnej interpretacji. Sposób jego śpiewu jest świadomym wyborem, do pewnego stopnia zbieżnym z poglądem Johna Pottera, autora książki „Tenor: History of a Voice”, który twierdzi, że przedromantyczny sposób śpiewu bardziej stawiał na wyrazistość tekstu i na indywidualność brzmienia niż na idealne odtworzenie typu głosu. Interpretacje jego są z jednej strony efektem wiedzy historycznej i gruntownego zrozumienia tekstu, a z drugiej – indywidualnym podejściem do utworu i unikaniem stosowania utartych schematów. Cechą charakterystyczną muzyka jest także naturalna łatwość gry, niekiedy w bardzo trudnych technicznie akompaniamentach, a także talent do ekspresji. Twórczym poszukiwaniom artysty towarzyszy profesjonalne wykształcenie w grze na instrumencie oraz głębokie zainteresowanie kulturą renesansowej Anglii, rozwijane podczas studiów na Wydziale Filologii Angielskiej we Wrocławiu. Wszystko to doprowadziło do oryginalnego projektu, który spotkał się z uznaniem i zainteresowaniem w kraju i zagranicą. Mateusz Ławniczak ma na koncie występy w Radiu Wrocław, Telewizji Wrocław i na antenie Polskiego Radia 2. Grał m.in.: w ramach festiwalu Maj z Muzyką Dawną (Wrocław), podczas cyklu Zamkowe Kameralia (Malbork), na międzynarodowym festiwalu w Tytuvenai (Litwa), dwukrotnie w Muzeum M.K. Ciurlionisa (Litwa), w ramach Viljandi Early Music Festival (Estonia) oraz podczas Polsko-Niemieckich Dni Gitarowych (Frankfurt). W 2017 r. został laureatem Gdańskiego Festiwalu Szekspirowskiego za „szlachetne przybliżenie muzyki czasów elżbietańskich”. Ostatnim jego sukcesem jest występ w ramach Polskiej Akademii Gitary – festiwalu organizowanego przez światowej sławy gitarzystę Łukasza Kuropaczewskiego – był to koncert w ramach Postojna International Guitar Festival 2019 (Słowenia). Kilka razy wystąpił z serią koncertów na Fuertawenturze (Wyspy Kanaryjskie) w ramach festiwalu organizowanego przez fundację Blasa Sanchesa. Mateusz Ławniczak jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie gitary prof. Piotra Zaleskiego oraz Waldemara Gromolaka. Jest także wieloletnim członkiem zespołu Jacaras, z którym w ubiegłym roku nagrał drugą płytę.
Współpraca redakcyjna przy XXIII Wiosennych Koncertach Gitarowych:
Miejsce
Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Galeria Gotycka (wejście J)
Bilety
Dorośli | |
---|---|
miejsca standardowe | 50 zł |
Młodzież licealna i studenci | |
miejsca standardowe | 30 zł |
Emeryci i renciści | |
miejsca standardowe | 30 zł |