RZEŹBA W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ DLA NIEPODLEGŁEJ W ZAMKU KSIĄŻĄT POMORSKICH W SZCZECINIE
Spotkanie otwarte
28 sierpnia (czwartek), godz. 13:00
Taras Wschodni
Wstęp wolny
Spotkanie otwarte z okazji zakupu przez Zamek rzeźb „Wielka Susząca Włosy”, „Wielka Krocząca” oraz „Kariatyda III” autorstwa Richarda Hessa.
Wydarzeniu towarzyszyć będzie wykład okolicznościowy „Formy kobiecości – rzeźba figuratywna Richarda Hessa (1937-2017)” dr hab. Barbary Ochendowskiej-Grzelak, historyka sztuki, profesor US.
Rzeźby Richarda Hessa to artystyczny dialog z tematem kobiecości, ukazują jego wielowymiarowość oraz uniwersalizm. Artysta eksploruje rożne aspekty kobiecej natury: siłę, delikatność, intymność, a także ciężar, zarówno fizyczny, jak i emocjonalny. Kobieta w jego rzeźbach jest nie tylko ciałem – jest nośnikiem uczuć, symbolem wewnętrznej walki, poszukiwania harmonii z otoczeniem oraz relacji z codziennością.
„Kariatyda III” ukazuje kobiecość jako podporę – dosłowną, jak i metaforyczną – gdzie siła i obowiązek zderzają się z kruchością i ograniczeniami. „Wielka Krocząca” celebruje ruch, postęp i dążenie, będące metaforą kobiecej niezależności i energii. Z kolei „Wielka Susząca Włosy” koncentruje się na intymności i życiu codziennym.
Interesujące artystę cechy podkreśla monumentalizm użytych form oraz wyraziste i sugestywne gesty wykreowanych postaci. Podjęte zabiegi artystyczne zmierzają w kierunku redefinicji sposobu przedstawiania typów kobiecych, które oderwane od kontekstu epoki ukazują swój ponadczasowy wymiar – inspirując do refleksji nad wieloaspektowością kobiecości – jej relacyjnością, samopoznaniem i wyzwaniami.
Richard Hess (1937-2017) był jednym z najważniejszych artystów europejskich okresu powojennego, specjalizującym się w rzeźbie figuratywnej.
W latach 1957-1962 studiował w Wyższej Szkole Sztuk Wizualnych w Berlinie. Był jednym z uczniów profesora Bernhardta Heiligera (1962-1963), a po 1965 roku asystentem Jürgena Webera i Waldemara Grzimka. W 1971 roku otrzymał stanowisko wykładowcy, a w 1980 roku tytuł profesora na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Bielefeld. Za swoją twórczość został uhonorowany Nagrodą Artystyczną miasta Darmstadt oraz nagrodą na Biennale Rzeźby w Bad Homburg v. d. Höhe. Jego prace były prezentowane szerszej publiczności m.in. podczas 46. biennale sztuki współczesnej w Wenecji w 1995 roku.
W trwającej ponad pół wieku działalności artystycznej, wbrew dominującym tendencjom, jako jednemu z nielicznych twórców udało mu się przywrócić rzeźbie figuralnej należne jej miejsce na polu sztuki. Poprzez podejmowane tematy – aktualne i sugestywne, często dotykające kwestii społecznych i politycznych – starał się mówić o tym, co znajduje się u podstaw ludzkiego życia: o miłości i cierpieniu, o posiadaniu i oddaniu, o zwycięzcach i ofiarach. Jego inspiracja człowiekiem jako jednostką skupiała się głównie wokół kategorii wolności – wartości najwyższej, której nie powinna ograniczać żadna instytucja ani zbiorowość.
Celem przełamania nadmiernego schematyzmu często zwracał się ku minimalistycznym rozwiązaniom. Obecny w jego dziełach silny pierwiastek fizyczny i zmysłowy – monumentalny i majestatyczny – jest źródłem klasycznego piękna, a także jednym z walorów wpływających na ich ponadczasowość.
***
„Rzeźba to forma!
Wielkość i przestrzeń są jedynymi środkami, za pomocą których twórca może wyrazić siebie.
Każdy rzeźbiarz musi odnaleźć własne miejsce pomiędzy naturą a geometrią. Jeśli zbytnio zbliży się do natury, dzieło stanie się bezkształtne, jeśli zbytnio zbliży się do geometrii, stanie się sztywne. Miejsce między tymi dwoma biegunami musi dla każdego leżeć gdzie indziej.
Nie należy też zapominać o zewnętrznej strukturze rzeźby, która nadaje jej stabilność i przejrzystość.”
– Richard Hess
Zakup dofinansowano ze środków programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
pn. Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2025 pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Nazwa zadania: Zakup rzeźb Richarda Hessa
Miejsce
Taras Wschodni
spotkanie otwarte