06-06-2025, 09-06-2025, 15-06-2025, 17-06-2025, 18-06-2025, 21-06-2025, 29-06-2025, 11-07-2025, 12-07-2025, 16-07-2025

Contra Plures II. Przegląd współczesnego monodramu w Szczecinie

Kliknij, aby kupić bilet

CONTRA PLURES II
Przegląd współczesnego monodramu w Szczecinie

 

GOŁA BABA

6 czerwca (piątek), godz. 19:00
Galeria „O”, wejście A
Bilety: 70 zł
Występuje: Joanna Szczepkowska
Autorka: Joanna Szczepkowska
Reżyseria: Agnieszka Glińska

Monodram, a raczej „monokomedia” napisana przez Joannę Szczepkowską, grana jest od 1997 roku na scenach całej Polski i w wielu innych krajach.

Aktorka gra dwie zupełnie różne kobiety rywalizujące ze sobą jako artystki. Każda z nich rozumie swój zawód inaczej – jedna, idealistka, uprawia sztukę „nieskażoną”, czyli koncert gry na ciszy, wymagający specjalnego stanu ducha publiczności, druga to uosobienie szmiry i bezczelności, a jej „sztuka” to prymitywne dowcipy i beznadziejny, pośpieszny streaptease. Obie nawiązują kontakt z publicznością, która nie może pozostać bierna. Spektakl dzieje się tu i teraz, publiczność jest istotnym bohaterem, przez co każde przedstawienie nabiera innego wymiaru. Niespodziewana pointa sztuki stawia widza przed pytaniem czy to, z czego się zaśmiewał, nie jest też ludzkim dramatem.

Czas trwania spektaklu: 80 minut

 

SPRZEDAWCA ŻYCZEŃ

9 czerwca (poniedziałek), godz. 19:00
Galeria „O”, wejście A
Bilety: 100 zł
Występuje: Adam Ferency
Tekst: Jacek Cygan
Reżyseria: Adam Ferency
Asystentka reżysera: Joanna Kosierkiewicz
Scenografia i kostiumy: Tatiana Kwiatkowska
Muzyka: Barbara Derlak

Każdy z nas stanął nie raz przed zadaniem złożenia osobie bliższej lub dalszej życzeń z okazji urodzin, ślubu czy powiedzenia paru słów z powodu dużo mniej radosnego, na przykład pogrzebu.
Pamiętamy tę karuzelę myśli, ambicję, wysiłek, by życzenia były piękne i oryginalne. Zazwyczaj jednak kończy się na powieleniu schematu. Tymczasem bohaterem monodramu Jacka Cygana jest człowiek, który z układania życzeń uczynił sens swego życia, a przy tym zawód.

Czy to poeta czy już szarlatan, osobnik twardo stąpający po ziemi czy jakiś kosmita, który żyje na granicy realności? Adam Ferency w sposób mistrzowski potrafi oddać wszystkie odcienie osobowości naszego bohatera, który w jego kreacji bywa śmieszny i tragiczny, mocny i bezbronny, zawsze jednak uczciwy i wierny swojej pasji, zawsze trzymający wysoko rangę człowieka.

Czas trwania spektaklu: 90 minut

NIEDŹWIEDŹ WOJTEK

15 czerwca (niedziela), 18:00
Stargard
Bilety: 60 zł
Występuje: Michał Piela
Autor: Tadeusz Słobodzianek
Reżyseria: Aldona Figura
Muzyka: Mateusz Wachowiak

„Niedźwiedź Wojtek” Tadeusza Słobodzianka opowiada autentyczną historię o słynnym, perskim niedźwiedziu, który został przygarnięty przez polskich żołnierzy w tworzącej się armii Andersa podczas II wojny światowej i który „wziął udział” w bitwie pod Monte Cassino. Narratorem opowieści jest sam niedźwiedź Wojtek i z jego perspektywy poznajemy dzieje Drugiego Polskiego Korpusu, od powstania w Iraku, przez realia bitwy pod Monte Cassino, po rozwiązanie w Szkocji po wojnie, a także wojskową codzienność oraz poszczególnych żołnierzy o przeróżnych korzeniach, osobowościach i życiorysach, do których niedźwiedź się przywiązał.

Niedźwiedź jest dla nich maskotką, z którą się bawią i o którą się troszczą, ale też kimś, komu mogą się zwierzyć ze swoich rozterek, marzeń i traum. Wydaje się, jakby niedźwiedź Wojtek stał się nośnikiem zapisu ludzkich i historycznych dziejów, które nam, ludziom współczesnym, odsiania. Jest jakby weteranem wojennym, który wspomina czasy swojej służby i trudno mu odnaleźć się w pozawojskowej rzeczywistości. Jest to opowieść pełna humoru i wzruszenia, o braterstwie i odwadze, ale też ironii i tragizmie ludzkiego (i zwierzęcego) losu.

Czas trwania spektaklu: 60 minut

 

 

GDZIE JEST MÓJ HOMEL?
Przypowieści i songi Lejzorka Rojtszwańca według Ilii Erenburga

17 czerwca (wtorek), godz. 19:00
Galeria „O”, wejście A
Bilety: 80 zł
Występuje: Tadeusz Kwinta
Scenariusz i reżyseria: Tadeusz Kwinta
Teksty: Elżbieta Kuryło
Muzyka: Andrzej Zarycki

Monodram aktorsko-wokalny, stworzony w oparciu o książkę Erenburga pt. „Burzliwe życie Lejzorka Rojtszwańca”. Jest to opowieść „krawca mężczyźnianego” z Homla, który porwał w szeroki świat wiatr historii, a zarazem opowieść o człowieku broniącym swej godności z humorem, filozoficznym stosunkiem do życia i pamięcią o tradycji i kulturze swojego narodu. Może też być odczytywany jako metafora Żyda Wiecznego Tułacza. Spektakl pełen jest muzyki i żydowskiego humoru, poezji i mądrości, sowizdrzalskiej przekory i szczypty zadumy.

Siła dramatyczna tych wypisów z życia „krawca mężczyźnianego” osadzała się na znakomicie przełożonych na teatr przypowieściach i songach (autorstwa Elżbiety Kuryło). Kwinta potrafił stworzyć bohatera z krwi i kości, wyraźnego i wiarygodnego. Trochę – na podobieństwo bohaterów Chaplina – upartego w swym pytaniu o istotę świata. Równocześnie: niepokojąco współczesnego, wrzuconego w życie i przymuszonego do podróży.

 

 

BYĆ JAK CHARLIE CHAPLIN

18 czerwca (środa), godz. 19:00
Galeria „O”, wejście A
Bilety: 60 zł
Występuje: Mateusz Deskiewicz
Scenariusz: Piotr Wyszomirski
Reżyseria: Mateusz Deskiewicz, Piotr Wyszomirski
Opracowanie muzyczne: Artur Guza
Wideo: Łukasz Czerwiński

„Być jak Charlie Chaplin” to brawurowa próba zmierzenia się z legendą. Najsłynniejszy komik kina niemego stał się ikoną popkultury już bardzo dawno temu. Jego znakiem rozpoznawczym były melonik, laseczka oraz charakterystyczny wąsik i to jest pewne. Potem pojawiają się już tylko pytania i wątpliwości. Nieprzypadkowo w konkursie na sobowtórów Charlie Chaplina sam Charlie Chaplin zajął… 3 miejsce, jak mówi jedna z najsłynniejszych anegdot związanych z reżyserem filmu „Dyktator”. Do dziś nie wiemy, kim był z pochodzenia i gdzie się urodził ten genialny aktor, scenarzysta i reżyser.

Oryginalny scenariusz Piotra Wyszomirskiego, napisany współczesnym językiem, konfrontuje osobę i twórczość Chaplina z kondycją dzisiejszego aktora. Porusza nieoczywiste tematy, nie stroniąc od krytycznego spojrzenia na rzeczywistość. Tekst w formie monodramu przygotowany został pod konkretnego aktora i daje szerokie pole do ukazania jego scenicznych możliwości. Autor za medium i partnera nieprzypadkowo wybrał aktora teatru muzycznego.

„Być jak Charlie Chaplin” to wulkan energii, w którym Mateusz Deskiewicz z Teatru Muzycznego w Gdyni pokazuje pełen wachlarz swych umiejętności: tańczy, śpiewa, wzrusza, rozśmiesza i prowokuje do refleksji.

Czas trwania spektaklu: 60 minut

 

JA, CÓRKA RASPUTINA

21 czerwca (sobota), godz. 19:00
Galeria „O”, wejście A
Bilety: 60 zł
Występuje: Marzena Trybała
Autor: Rafael Akobdżanian
Tłumaczenie: Walentyna Mikołajczyk-Trzcińska
Reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Sylwester Biraga

Akcja spektaklu rozgrywa się w Los Angeles w mieszkaniu Marii Rasputiny, w 10. rocznicę śmierci Feliksa Jusupowa, który zabił jej ukochanego ojca. Dla jednych Grigorij Rasputin był prorokiem a dla innych najbardziej tajemniczą, mroczną i złowrogą postacią. Maria wspomina swoje życie, które nierozłącznie niesie ze sobą wspomnienia o historii świata epoki rewolucji oraz codziennej konfrontacji człowieka z tragicznym losem. Spektakl daje możliwość spojrzenia na historię Rosji i świata przez pryzmat życia nieszczęśliwej kobiety.

Czas trwania spektaklu: 70 minut

 

 

DANCING

29 czerwca (niedziela), godz. 18:00
Galeria „O”, wejście A
Bilety: 70 zł
Występują: Maja Barełkowska i Piotr Cyrwus

„Dancing” to poetycki spektakl oparty na twórczości Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego – poety, który jak nikt inny potrafił łączyć humor, lirykę i głęboką refleksję nad ludzkim losem. Tytułowy taniec staje się metaforą życia – jego rytmu, zmienności, ulotności, ale i piękna, w którym każdy z nas bierze udział.

W interpretacji duetu aktorów – Mai Barełkowskiej i Piotra Cyrwusa – poezja Gałczyńskiego ożywa, nabiera głosu i emocji. Recytowane teksty wplatają się w tło muzyczne, a warstwa dźwiękowa – subtelna, a jednocześnie poruszająca – podkreśla nastrój i dynamikę spektaklu. „Dancing” to nie tylko wieczór z poezją, ale także spotkanie z ponadczasowymi pytaniami o sens, przemijanie, bliskość i nadzieję.

Czas trwania spektaklu: 60 minut

 

MIANUJOM MIE HANKA

11 lipca (piątek), godz. 19:00
Galeria „O”, wejście A
Bilety: 80 zł
Występuje: Grażyna Bułka
Reżyseria: Mirosław Neinert
Oprawa muzyczna: Stanisław Szydło
Obrazy: Grzegorz Chudy
Cyfrowe opracowanie i animacja obrazów: Radosław Ragan
Realizacja dźwięku i projekcji: Sergiusz Brożek
Realizacja światła: Izabela Mikrut

Tekst Alojzego Lysko poraża i oczyszcza. Jest prosty, szlachetny i prawdziwy. Mówi o śląskich losach, w których odnajdujemy echa rodzinnych opowieści.

Znakomita Grażyna Bułka przekracza granicę aktorskiej kreacji. Za sprawą jej talentu i znakomitego tekstu znów siedzimy przy kuchennym stole i słuchamy mamy, babci lub ciotki, przełykając łzy.
A w tle Śląsk. Ziemia przeklęta i święta.

Czas trwania spektaklu: 75 minut

 

 

NAJSZCZĘŚLIWSZY DZIEŃ

12 lipca (sobota), godz. 18:00
Galeria „O”, wejście A
Bilety: 60 zł
Występuje: Barbara Garstka
Tekst i reżyseria: Magdalena Małecka -Wippich
Kompozytorka: Urszula Borkowska
Spektakl inspirowany historią Elżbiety Czyżewskiej, legendy lat 60. XX wieku.

To nie jest zwykły spektakl biograficzny. To raczej teatralna karuzela! Recital, monodram, bajka, one woman show – w jednym! Albo, jeśli ktoś́ woli – literacka fantazja, oparta na kilku przedmiotach i faktach. Uniwersalna opowieść́ o losie. A może nawet… prezent dla samej Elżbiety Czyżewskiej? Dość́, że poznacie tajemnicę walizki, którą pewnego dnia musiała spakować́ na zawsze. Bo jeśli chodzi o Elżbietę̨ Czyżewską̨, nic nie jest oczywiste i pewne.

Jest 13 maja 1965 roku. Najszczęśliwszy dzień́ w życiu młodej Elżbiety Czyżewskiej. Aktorka siedzi na masce błękitnego samochodu i macha do zgromadzonych na stadionie tłumów, które wiwatują̨ na jej część́. Jedzie odebrać “Złotą Maskę” dla najpopularniejszej aktorki telewizyjnej. Jeszcze nie wie, że wiosną 1968 roku wyjedzie z Polski, a życie, jakie znała – całkowicie się̨ zmieni.

Autorka i zarazem reżyserka sztuki, jako pierwsza osoba w Polsce przejrzała blisko 900 osobistych artefaktów należących do Elżbiety Czyżewskiej, które znajdują się w Państwowym Archiwum Cyfrowym. Wśród zachowanych przedmiotów, odkryła m.in unikatowy egzemplarz scenariusza filmu “Wszystko na sprzedaż” A. Wajdy, którego fragment wykorzystała później w spektaklu.

Czas trwania spektaklu: 1 h 45 minut

 

GINCZANKA. PRZEPIS NA PROSTOTĘ ŻYCIA

16 lipca (środa), godz. 19:00
Galeria „O”, wejście A
Bilety: 80 zł
Występuje: Agnieszka Przepiórska
Tekst: Piotr Rowicki
Reżyseria: Anna Gryszkówna
Scenografia, kostium: Anna-Maria Karczmarska
Muzyka: Michał Lamża
Konsultacja merytoryczna: Agata Araszkiewicz
Reżyseria światła: Mateusz Gierc

Zuzia, dziesięcioletnia dziewczynka pochodzenia żydowskiego, zaczyna pisać wiersze, by po kilku latach dostąpić najpierw zaszczytu ich publikacji w szkolnej gazetce „Echa szkolne”, a następnie zdobyć wyróżnienie w konkursie poetyckim „Wiadomości Literackich”, namówiona do udziału w nim przez samego Juliana Tuwima. Od tego momentu wszystko idzie w jej życiu jak po maśle: osiemnastoletnia już Zuzanna rozpoczyna współpracę z „Wiadomościami Literackimi”, przenosi się z prowincjonalnego Równego (Wołyń) do wymarzonej Warszawy, podejmuje studia i zaczyna pisać dla „Szpilek”. Przystąpienie do legendarnych Skamandrytów oraz wydanie pierwszego (i jedynego) tomiku poezji „O centaurach”, nie tylko umacnia pozycję młodej poetki w Warszawie, ale też winduje ją na towarzyski i literacki szczyt. Świat wydaje się leżeć u jej stóp. I wtedy przychodzi wojna.

Autor tekstu, Piotr Rowicki, nie buduje hagiografii Ginczanki. Stara się ją odbrązowić, pokazać taką, jaką mogłaby być naprawdę. Tekst ten i postać nie istniałyby jednak na scenie bez czułej narratorki, w którą z niezwykłym poświęceniem i wewnętrzną prawdą wciela się Agnieszka Przepiórska. Nie bez znaczenia jest tu również kobieca reżyserska ręka Anny Gryszkówny. W sytuacji wojny w Ukrainie postać i historia Ginczanki nabierają nieoczekiwanego charakteru. Jak pisała Swietłana Aleksjiewicz: „wojna nie ma w sobie nic z kobiety”. Zuzanna Ginczanka, w przejmującej kreacji Przepiórskiej, zdaje się tę prawdę potwierdzać. Zapisana jest ona i w poezji Ginczanki, i w spektaklu Gryszkówny.

Czas trwania spektaklu: 70 minut

 

 

Wydarzenie dofinansowano ze środków Pomorza Zachodniego oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

Miejsce

Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie

Bilety

Przegląd prywatności
Złote logo Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie.

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Ciasteczka stron trzecich

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.