SZTUKA ULICY. Plakat polski lat 20. I 30. XX wieku z kolekcji Muzeum Etnografii i Przemysłu Artystycznego we Lwowie
tekst: Mariana Seńkiw
język: polski
ilustracje: kolorowe
ilość stron: 24
oprawa: miękka
format: 23,5 x 16,5 cm
wydawca: Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie
rok wydania: 2020
cena: 10 zł
W Muzeum Etnografii i Przemysłu Artystycznego Instytutu Etnografii Narodowej Akademii Nauk Ukrainy we Lwowie przechowywany jest unikatowy zbiór polskich plakatów z końca XIX i pierwszych czterech dekad XX wieku, liczący ponad 1100 obiektów. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje kolekcja plakatów prezentujących przestrzeń polityczną, ekonomiczną, społeczną, sportową, kulturalną i artystyczną międzywojennego społeczeństwa. W publikacji, w wyborze omówiono plakaty odzwierciedlające idee formowania się granic odrodzonego państwa polskiego po pierwszej wojnie światowej, walkę o przynależność Śląska do Polski, zachęcające do wstępowania do Wojska Polskiego oraz propagujące wykształcenie, zdrowy styl życia i ochronę zdrowia, sport, kulturę i sztukę. Podkreślono, różnorodność stylistyczną tworzonych w latach 20. XX wieku plakatów, od zachowawczych niejasnych w przekazie, po prace nowoczesne operujące graficznymi symbolami i stosujące po raz pierwszy „chwyt” reklamowy.